Počátek října je již tradičně spojen s pojištěním aut dle ujetých kilometrů. Proč právě říjen a jak pojištění změnilo český pojistný trh?

Zrození unikátního pojištění v roce 2016

Ve světě má pojištění s cenou dle ujetých kilometrů delší historii, o jeho propagaci se postarala zejména americká společnost Metromile. Založena byla již v roce 2011 a začala nabízet Pay-Per-Mile pojištění s využitím malého zařízení instalovaného do OBD-II portu vozidla. Evropa v té době experimentovala s telematickými jednotkami. Primárně sloužily jako bezpečnostní zařízení pro zavolání pomoci při nehodě, sekundárně ale díky lokalizaci vozidla umožňovaly zohlednit najeté kilometry ve vyúčtování povinného ručení a havarijního pojištění. Telematické jednotky vzhledem k ceně a náročné montáži byly propadák.

Evropa na revoluci v pojištění dle ujetých kilometrů stále čekala. A to až do října 2016 kdy s inovativní myšlenkou přišel Jakub Strnad, spoluzakladatel a současný předseda představenstva Pillow pojišťovny. Místo drahého dodatečného zařízení vytvořil produkt, kdy klient pouze jednou ročně vyfotí stav tachometru a fotografii zašle digitálně do pojišťovny, žádná montáž zařízení již není potřeba.

Díky této jednoduché, a přitom geniální myšlence, odpadly jednorázové náklady na různé „krabičky“ montované do vozidel. Druhá obrovská výhoda spočívá v zachování soukromí. Řidiče a jeho auto nikdo nesleduje, pojišťovna se pouze jednou za rok dozví o hodnotě ujetých kilometrů, žádnou jinou informaci nedostane.

Nečekaný obchodní úspěch

Pojištění si okamžitě našlo své klienty. Obecně lze totiž říci, že pro vozidla, která ročně najezdí do 12 tisíc kilometrů, je pojištění dle ujetých kilometrů výhodnější než tradiční pojistka bez kilometrů. Výše úspory může být až 35 % oproti běžnému pojištění bez závislosti na nájezdu. Osobních aut s podprůměrným nájezdem jezdí v Česku nejméně 2 milióny a celková roční úspora na pojištění za všechna vozidla je vyšší než miliarda korun.

V roce 2020 spustila Pillow pojišťovna vylepšenou verzi pojištění, která ještě před sjednáním informuje klienty o ceně za jeden kilometr.  Zákazník si tak může snadno spočítat, kolik mu pojišťovna vrátí zpět, pokud během roku ujede méně kilometrů, než odhadl. Dalším polštářovým vylepšením byla možnost sjednat pojištění dle kilometrů i pro motorky a také zaslat fotografii tachometru skrze mobilní aplikaci.

Zájem o pojištění dle ujetých kilometrů udělal z Pillow pojišťovny nejrychleji rostoucí pojišťovnu. Po necelých 5 letech tak pojišťuje více než 200 tisíc vozidel, ať již na povinné ručení nebo havarijní pojištění. Pojištění dle kilometrů je jedním z mála produktů, které lidem vrací peníze. Pokud klient pojišťovny za rok najede méně, než odhadoval, pojišťovnu mu automaticky vrátí část zaplacených peněz. Mnoho klientů je překvapených, že pojišťovna vyplácí peníze i bez škody.