Karanténa, omezení pohybu, někde i izolace a obecně snaha o zamezení šíření nákazy minimalizací kontaktů v soukromém i osobním životě. Ani pojištění nestojí mimo a je velmi poučné sledovat vývoj například v pojištění vozidel. Zdaleka nejde jen o zvýšené využívání bezkontaktního sjednávání pojištění. Akceptaci zaplacením aktuálně umožňuje každá pojišťovna, ale co jiné části celého života pojistné smlouvy…

Prohlídka vozidla při sjednání pojištění

V případě, že je součástí pojištění nejen povinné ručení, ale také havarijní pojištění, požadují pojišťovny jako prevenci pojistného podvodu zdokumentování stavu vozidla k počátku pojištění. Existují dvě možnosti, kdo fotodokumentaci pořídí: buď osoba určená pojišťovnou (zaměstnanec pojišťovny, zprostředkovatel, zaměstnanec externí společnosti), nebo sám klient. Epidemie tlačí na „bezkontaktní“ variantu a nové technologie pomáhají. Již není třeba posílat klientovi pdf s návodem, co vyfotit a pak nechat zaměstnance třídit fotografie v e-mailu od klienta.

Aktuálně čtyři pojišťovny došly do klientsky optimálního řešení a nabízí pro klienty aplikaci, která naviguje samotného pojistníka celým procesem a sama odešle fotografie do interního systému pojistitele: Direct, Pillow, PVZP a Slavia. To je (už? teprve?) třetina z pojišťoven nabízející havarijní pojištění. Zajímavé je, že všechny čtyři pojišťovny jsou ryze české a chtělo by se tak říci, že v inovacích jsou Češi často rychlejší než Rakousko, Německo, Francie nebo Itálie. Palec nahoru!

Prohlídka vozidla po škodě

Druhým okamžikem, kdy je třeba prohlédnout vozidlo, je pojistná událost. U velké části škod není třeba, aby na místo jezdil technik. Novinkou, která opět šetří čas i peníze, je vzdálená prohlídka. Likvidátor si po telefonu s klientem dohodne vhodný čas a sdělí mu, jaké dokumenty bude potřebovat (např. technický průkaz vozidla). V dohodnutý čas pošle klientovi SMS s linkem do webové aplikace. Skrze kameru v telefonu klienta vidí likvidátor na svém počítači poškozené vozidlo a přes reproduktor v telefonu naviguje klienta.

S klientem postupně vytvoří kompletní fotodokumentaci škody. Místo času stráveného jízdou ke klientovi a zpátky může nacenit výši škody a výrazně urychlit celý proces likvidace. Výjimkou nejsou případy, kdy klient ráno „ťukne“ svoje auto, dopoledne stihne škodu telefonicky nahlásit pojišťovně, odpoledne nafotí vozidlo s likvidátorem na dálku a večer dostane vyčíslenu výši škody a může se rozhodnout pro výplatu rozpočtem. V takovém případě obdrží druhý den peníze na svůj účet. On-line prohlídky aktuálně nabízí pouze několik pojišťoven, Pillow a pravděpodobně 2 další.

Cena pojištění dle kilometrů

Zákaz vyjíždění do zahraničí, karanténa nebo dokonce izolace znamenají jedno: vozidlo je výrazně méně používáno. Expozice vůči riziku klesá a pravděpodobnost škody je nižší. Výjimeční nejsou ani klienti, kteří uvažují o vložení SPZ do depozita a zrušení povinného ručení. V případě, že má klient pojištění, které zohledňuje ujeté kilometry, nemusí nic podobného řešit. Pokud najede méně kilometrů, než na počátku očekával, pojišťovna mu za neprojeté kilometry vrátí peníze. Je to podobné jako u vody, elektřinu nebo plynu – nižší spotřeba znamená vratku části zaplacených záloh při ročním zúčtování. Pojištění dle kilometrů bez nutnosti instalovat speciální zařízení do vozidla nabízí 2 pojišťovny – Allianz, Pillow. Při instalaci zařízení do vozidla zohledňuje nájezd i pojišťovna UNIQA.

Současná pandemie urychlí implementaci nových technologií a přístupů do mnoha oborů, pojišťovnictví nebude výjimkou. Je příjemné vědět, že mnoho pojišťoven na podobné podněty nečekalo a již nyní ve svých produktech mají inovace, o kterých se i vyspělejším zemím v Evropě může jen zdát.

Martin Podávka
Člen představenstva Pillow

Zdroj: www.opojisteni.cz